WALDORF OKULLARI

Eğitimde sorunların ne olduğunu bile tartışmaya fırsat olmadan sürekli değişen bir sistemin ebedi mağdurlarıyız. Üst gelir grubundakiler özel okul mu, devlet okulu mu? Karasızlığını yaşarken doğudakilerin seçenekleri olmadığı gibi okula ulaşım sıkıntıları çekiyorlar. Ülkemizde eğitim kelimesi başlı başına bir sorun. Sınav sistemleri kısa süreli değişimlere uğruyor. Eğitim sistemleri keza.. Acaba bu sistem fayda getirecek nitelikte midir? Diye soranların ise tatminkar muhattap bulması zor. Bildiğimiz üzere çıkmaz bir labirent! Bu hafta çıkmaz labirent olarak gördüğümüz eğitim sistemine devrim niteliğinde bir alternatift sunacağım. “4+4+4” eğitim modeline alternatif olacak bir modelden kısaca bahsetmek istiyorum.

“Waldorf Eğitim Modeli”

Rudolf Steiner'in I. Dünya savaşı sonrası yoksul Almanya'sında 1919 yılında Stuttgrat şehrindeki bir fabrikanın işçilerinin çocukları için kurulan bir eğitim sistemi. Bu sistem insan gelişimini 7'şer yıllık döngülere ayırıyor. ( 0 – 7 / 7- 14 / 14 – 21 ) 2001 yılında dünyada 605'i Avrupa'da olmak üzere, 845 Waldorf okulu bulunuyordu. Sadece Almanya'da bulunan Waldorf çocuk yuvasının sayısı ise 500. Waldorf okullarının 3 temel unsuru vardır. Ruh eğitimine yönelik, sorumluluk bilinci, doğruluk ve hayalgücünü geliştirmek üzerine kuruludur.

Eğitimin ilk yıllarında akademik bilgilerin önemi azdır. Özellikle anasınıflarında akademik bilgiye yer verilmez. Birinci sınıfta minimum düzeyde tutulur. Akademik bilginin sınıf atlatıldıkça önemi artar. Bu modelde bilgi sunmaktan çok çocukların yaşam içinde ihtiyaç duyacakları beceriler kazandırılır. Eğitimin amacı; çocukları bugünün dünyasına hazırlamaktır. Eğitimde öğrenme rekabete dayanmayan bir aktivitedir. Başlangıç seviyesinde not verme yoktur. Her öğretmen yıl sonunda öğrencinin detaylı bir değerlendirmesini yazar. Bir diğer önemli ayrıntı ise bu okullarda elektronik araçlara yer verilmez. Ekolojik yaşam oldukça önemlidir. Oyun ve öğrenim materyallerinde ahşap tercih edilir.

Fazla bilimsel detaya girmeden özetle tüm bu yaklaşımlar Avrupa'dan çıkmış ve tüm dünyada uygulanıyor. Tuhaftır, çıktıkları yerler düşük gelirli çevreler olmasına rağmen günümüzde özellikle yüksek gelirli ailelere sunulmaktadır. Waldorf okullarında çocukların bulundukları toplum, yer, kültür büyük önem taşır. Bu sebeple uygulamada ülkeden ülkeye okuldan okula değişiklik gösterebiliyor. Yani sadece eğitim modelini temel alarak ülkenizdeki eğitim sistemine de entegre edebilirsiniz.

Ne yazık ki Türkiye'de eğitim özel sektörlerde popülizm etkisinde kaldığından bunun entegresinden önce popülerliğin oturması gerekmektedir. Eğitimin günümüzde özel sektörde vitrini kusursuz sergileniyor. Ancak temeline baktığımızda sağlam elle tutulur bir pedagoji görmek mümkün değil. Eğitim reformunda neyin ne olduğunu hala anlayabilen insanlar da malesef yok. Ancak bu kadar olumsuzluğun içerisinde güzel şeylere de rastlamak mümkün. Bu eğitim modeli konusunda ülkemizde bazı girişimlerin olduğunu belirtmek istiyorum. Özellikle bu alanda ciddi anlamda çaba sarfeden ve ülkemize katkıda bulunan kişilerce açılmış waldorf anaokulunun mevcut olduğunu söyleyebilirim. Bu şuan için sevindirici bir durum ancak bu eğitimin sunumunu yapabilmek için öncelikle eğitmenlere ihtiyaç olacağından Üniversitelerde bu bölümlerin ders formatının değişmesi de gerekmektedir. Zamana odaklı bu alternatifin ülkemizde entegresi için neler yapılacağı konusunda görüşler ve metodlar önemlidir. Waldorf eğitiminin önemi ve içeriği hakkında daha ayrıntılı bilimsel ve tarihsel bilgi almak isteyenler için ise güzel bir fırsat söz konusu; Konuşmacıların Christoph Doll, Walter Riethmüller, Rainer Räth, Peter Klingemann olduğu seminer 20 Nisan Cumartesi günü Alanya'da gerçekleştirilecektir. Bu seminere katılmak isteyenler [email protected] adresinden mail atabilir.

Gelecek nesillerin eğitim temelini sağlam kılmak adına bundan bahsetmeden geçmek istemedim. Ayrıca belirtmek isterim ki; yukarıda bahsetmiş olduğum eğitim Almanya'da ücretsiz. İlköğretim yılı boyunca okula para ödemiyorsunuz. Umarım Türkiye'de de gelecek nesiller daha güzel ortamlarda, nitelikli öğrenim metodlarının olduğu güzel günleri ücretsiz şekilde yaşayabilir.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
1 Yorum
Şeyma Taş Arşivi
SON YAZILAR