BAŞARIYI PLANLAMAK: “PLANLAMAYA AYRILAN ON DAKİKA, UYGULAMADA BİR SAAT K

Büyük insanların büyük hedefleri olur, büyük hedefler ise büyük çabalar gerektirir. Her gün büyüyen hedeflerinize ulaşabilmeniz için umutlarınızı, inançlarınızı artırmalı, bu hedefe ulaşma yönünde mutlaka bir plan yapmalısınız. Yani başarınızı planlamalısınız. Yapacağınız plan sayesinde; ailenize, arkadaşlarınıza, sosyal etkinliklere zaman ayırabilir, aynı zamanda da, ÖSS"de, okulda, deneme sınavlarında, dershanede de başarınızla herkesi kıskandırabilir, hayat hedefinize ulaşmak için önemli bir  adımı almış olursunuz.

Bazı öğrenciler başarıyı planlamak için yeterli zamanlarının olmadığını dile getirirler. Öğrencilerin büyük bir çoğunluğu ise planlama aşamasını önemsiz gördükleri için çok kısa olmasına çalışırlar, zamanı düzenlemek ve planlamak için geçirecekleri zamanı, ders çalışarak geçirmenin kendilerine daha fazla avantaj sağlayacağını düşünürler. Bu nedenle, öğrencilerin başarı planı yapıp zamanı düzenlemeye bakış açıları genelde iki özellik göstermektedir.

1.      Bakış Açısı: Plan yapmaya az vakit ayırıp çalışmaya çok vakit ayırmalıyım. Çok çalışacağım için sosyal faaliyetlere zamanım kalmayacaktır. Böylece daha çok çalışacağım ve çok çalıştığım için başarılı olacağım. Bu bakış açısının gerçek sonucu ise şudur: planlamaya az vakit ayırıp, çalışma süresini uzun tutan öğrenciler neyi, ne zaman, ne kadar çalışacaklarını bilmedikleri için çok çalışıyor gibi görüneceklerdir. Bunun sonucunda da sosyal etkinlikler ile ders çalışma anlayışı bir birine karışacaktır. Ancak bu çalışmalar sonucunda aslında başarı ve öğrenme verimi elde edememektedirler.

2.      Bakış Açısı: Doğru olan bakış açısı da budur. Plan yapmaya yeterli zaman ayırırsak, hem ders çalışmaya, hem de sosyal aktivitelere zaman ayırmış oluruz. Planlı ve programlı çalışacağımız için, ders çalışma süresinin çok uzun olmasına da gerek kalmaz. Çünkü insan hafızası bu prensibe göre çalışır: sürekli tekrar, aralıklı tekrar yöntemiyle öğrenilenlerden daha çabuk unutulur. Yani günde sürekli sekiz saat ders çalışmak yerine sekiz gün birer saat ders çalışmak öğrenme verimi açısından daha faydalıdır. Aynı zamanda da öğrenci neye, ne zaman, nerede, nasıl çalışacağını bileceği için o değerli zamanını kaybetmemiş olacaktır. Yani; planlamaya ayrılacak on dakika uygulama sırasında size bir saat kazandıracaktır.

Başarıyı planlamayı ve bunun içinde zamanı verimli kullanmayı her öğrenci mutlaka öğrenmelidir. Bunu yapabilmenin en önemli koşuluda sistemli bir çalışma planı hazırlamaktan geçmektedir. Öğrenciler çalışma planını uygularken oldukça sıkıntı çeker ve çalışma planını uygulamak onlara oldukça sıkıcı gelir. Bunun nedeni, süre gelen yanlış alışkanlıkların kendilerini koruma altına almalarıdır. Yani sıkıcılık ve sıkıntı olumsuz alışkanlıkların korunma yollarıdır. Süre gelen yanlış alışkanlıkların zincirlerini kırmak, yeni ve sağlam alışkanlıklar edinmek bu nedenle oldukça zordur. Hazırlayacağınız zaman düzenleme ve planlı çalışma kurallarını uygulamakta, onu sürdürmekte sabırlı, istekli ve azimli olun. Bu bölümde cevap verilmesi gereken önemli bir soruyla karşılaşıyoruz: başarıyı nasıl planlayıp, zamanı düzenleye biliriz ?

1.      Çalışma planı hazırlarken hangi dersin hangi saatte çalışılacağı kararlaştırılmalıdır. Zor olan veya öğrenirken zorlanılan dersler için verimli çalışma saatleri ayrılmalıdır. Verimli çalışma saatleri, zihnin uyanık olduğu, konsantrasyonun en yüksek seviyede olduğu saatlerdir. Bu saatlerin ortak bir standardı yoktur. Her öğrencinin verimli çalışma saatleri farklı olabilir. Ancak uzmanların genel kanısı, verimli çalışma saatlerinin bedenin dinlenmiş ve dinç olduğu saatler olan sabah saatleri olduğu yönündedir.

2.      Çalışma planında her ders için bir çalışma zamanı ayrılmalıdır. Çalışma zamanının standardı yoktur. Her öğrenci, ön bilgisine, konuları anlamamış olmasına, deneme sınavlarından aldığı sonuçlara göre v.b. bir çok kritik durumu dikkate alarak hangi derse ne kadar zaman ayırması gerektiğini planlamalıdır.

3.      Çalışma planında, çalışma süreleri mümkün olduğunca aynı saatler olmalı. Böylece o saatte çalışma alışkanlığı kazanmış olursunuz. Öğle saatlerinde nasıl beyin “açıktım” sinyalleri veriyorsa, ders çalışmanı gereken saatte de “dersi çalış” sinyalleri verecektir.

4.      Çalışma planında yer alan dersler, okuldaki, dershanedeki veya Çözüm dergisindeki konuların işleyiş sırasındaki ders programına uygun olmalıdır.

5.      Bilindiği gibi tekrar verimli çalışmanın vazgeçilmez bir parçasıdır. Yine bildiğiniz gibi tekrar sürekli değil, aralıklı yapıldığı taktirde daha verimli olur. Burada tekrarın çalışma prensibinden çıkan sonuç şudur: “öğrenme aralıklı yapılmalıdır.” Bu nedenle çalışma planı hazırlarken dinlenme aralarına da yer verilmelidir. Ancak bu aralar çok uzun olmamalı. Uzun aralarda tekrar derse dönmek zor olabilir. İdeal ders çalışma şöyle olmalıdır. 40 dk. Ders çalışma, 5 dk. Tekrar, 10 dk. Dinlenme, daha sonra diğer saatin çalışmasına geçilir, bu şekilde ders çalışmaya devam edilir. Ancak özellikle sayısal derslerde eğer problem çözülmesi gerekiyorsa çözülmeden ara verilmemelidir.

6.      Yapı ve işleyiş bakımından birbirine benzeyen iki ders üst üste çalışılmamalıdır. Örneğin fizik ve kimya dersleri üst süte çalışılmamalı. Eğer bu tür dersler üst üstte çalışılırsa bilgilerin birbirine karışması durumu meydana gelebilir. Bu derslere fizik, tarih, kimya şeklinde çalışma planında yer verilmelidir.

7.      Öğrenmekte zorlandığınız iki dersi üst üste koymamaya özen gösterin. Çalışma planına bir zor ders, bir kolay ders sonrada bir zor ders sıralaması yapılmalı.

8.      Çalışma planında hep derse yer vermek zorunda değildisiniz.  Arkadaşınıza, ailenize, sinemaya v.b. bir çok sosyal etkinliğe de çalışma planınızda yer verin. Bu ders dışı faaliyetleri plana mutlaka saati saatine yazın. Bazı öğrenciler çalışma planı hazırlarken derse zaman kalmadığından yakınırlar. Bunun nedeni öğrencilerin her saat başı bir filminin, bir futbol maçının olmasından dolayıdır. Burada şu noktaya dikkat edilmeli. Önem sırasına göre etkinlikler düzenlenmeli, yazılmalı. (ÖSS sınavına hazırlanan bir öğrenci ders çalışmaya ders dışı etkinliklerden çok fazla yer ayırmak zorundadır. Çünkü onun önem derecesi daha fazladır.)

9.      Hazırlamış olduğunuz ilk çalışma planı deneme amaçlı olacaktır. Bir iki hafta hazırladığınız çalışma planını uygulayın, eksiklikleri, tekrar düzenlenmesi gereken yerleri tespit ederek size özel esas çalışma planını uygulamaya geçirin.

10. Çalışma planı hazırlanıp, deneme uygulamasına başladıktan sonra öğrenci kendisine şu soruları sormalı ve objektif olarak cevap vermelidir.

·  Bu şekilde zaman geçirmek beni mutlu ediyor mu ?

·  Boşa harcamış olduğum zamanım var mı ?

·  Çalışmak için harcadığım zamanı gerçekten bunun için mi harcadım ?

·  Çalışma planında beni başarıya götürme yönünde be gibi yenilikler yapabilirim ? Yapmam gerekir mi?

·  Çalışma planımda ayırdığım ders çalışma saatleri beni başarıya getiriyor mu ?

11. Üç tür çalışma planı hazırlayın;

-   Dönemlik Plan: duvara asılı olan aylık takvimlere öğrenci için önemli olan sınavlar, toplantılar v.b. tarihler yazılır. Böylece öğrenci ilerleyen günlerde neyi ne zaman yapacağını bilir.

-   Haftalık Plan: bir hafta boyunca yapılacak tüm faaliyetler, çalışılacak derslerin saat süreleri en kısa ifadeyle işlendiği plandır. Haftalık plan esnek olmalıdır. Bir çok faaliyete haftalık planda yer verilmelidir.

-   Günlük Plan: haftalık planda yapmayı planladığınız tüm etkinlikleri gün olarak saat saat, geniş açıklamalarla yazarak günlük plan hazırlanır. Günlük planda şu etkinliklere yer verilmelidir:

·  Uykudan kalktığınız saat,

·  Kahvaltınızın bittiği saat,

·  Okula veya dershaneye gidiş ve okuldan geliş saatiniz,

·  Ulaşımda geçirdiğiniz süre,

·  Ders çalışmaya ayırdığınız süre,

·  Ders dışı etkinliklere ayırdığınız süre,

·  Dersi tekrar etmek için ayırdığınız süre,

·  Uykuda geçirdiğiniz süre.

12. Hazırlamış olduğunuz plana her zaman uyamamış olabilirsiniz. Bunları bir yere not alın. Daha sonra planın yeniden yazılma veya düzenlenme aşamasında ders çalışmanızı engelleyen nedenleri tespit edip, onları en aza indirmek için neler yapılabileceğinizi düşünüp, uygulayın.

13. Planı sabırla uygulamaya çalışın. Alışkanlıkları kırmak zordur. Çünkü onlarda kendini savunur. Planı uyguladığınızda kendinize ödül verin. Böylece planı uygulama yönünde iç motivasyon kazanmış olursunuz.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Ahmet Yıldız Arşivi
SON YAZILAR