Zamanı kontrol etme (etkili çalışma planı)

Okul eğitimi, derse ve sınavlara hazırlık ciddi bir iştir. Zamanı en iyi şekilde kullanma ve belli bir plan dahilinde okulda,derslerde ve sınavlarda başarılı olma bu şartlara bağlıdır. Ders planı; zamanınızı planlamanızı sağlar. Ders planı;”nasıl”,”ne zaman”,”nerede” ve “hangi derse” çalışacağınıza karar vermek demektir.
Plansızlık öğrencide dikkatsizliğe, yorgunluğa, bitkinliğe, isteksizliğe ve dalgınlığa neden olur. Bu durum, öğrencide ruhsal baskı, kararsızlık, çalışmaya motive olamama ve verimsiz çalışma gibi olumsuz sonuçlara yol açar. Bu sorunların üstesinden gelebilmek için planlı çalışmanın nasıl yapılacağı çok iyi bilinmeli ve her öğrencinin mutlaka bir çalışma planı olmalıdır. Çalışmalarını bu plana göre yürütmelidirler.
 
PLAN YAPMANIN FAYDALARI
1.      Önemli gördüğünüz şeyleri ilk sıraya koymanıza yardımcı olur. Önemli bir sınav var iken tarih dersine bütün gün çalışarak sınavdan kötü not almanızı engellemiş olursunuz.
2.      Zamanınızı işgal eden tuzaklardan uzak durmanızı sağlar.(televizyon,sinema, arkadaşlarla futbol gibi)
3.      Çalışmak için harcadığınız zamanı en faydalı şekilde kullanmanızı sağlar.
4.      Zaman çatışmasından sizi kurtarır. Matematik çalışacağınız saatte arkadaşlarla futbol oynama işi çıkabilir. Planınızda ise futbol maçına uygun bir gün ve saat koyar iseniz zaman çatışması ortadan kalkmış olur.
5.      Planda ne kadar çalıştığınız belli olacağı için kendinizi hiç ders çalışmıyor şeklinde düşünerek suçlu hissetmemiş olursunuz.
6.      Yoğun günler geldiğinde (sınav, ders, sözlü)heyecanlanıp panik yapmanızın önüne geçmiş olursunuz. Çünkü siz planlı çalışıyorsunuzdur.
7.      Plan daha akıllıca, daha disiplinli ve daha verimli çalışmanızı sağlar.
8.      Zamanı nasıl kullanmanız gerektiğini öğrenmiş olursunuz. Bu beceri iş hayatınızda da size yardımcı olur.
Kendinize bir ders çalışma planı hazırlamadan önce öğrenme ilkelerini bilmelisiniz. Planınızı yaparken bu ilkelere dikkate almalısınız. Bu ilkeler:
1.      Çalışma planında her derse belirli bir süre ayrılmalıdır. Bu çalışma süresi dersin zor veya kolay oluşuna, konunun uzunluğu ve ödevin yapısına göre belirlenmelidir.
2.      Çalışma süreleri ders çalışma planında aynı saatlere yerleştirilmelidir. Böylece o saatlerde çalışma alışkanlığı kazanılmış olur. Öğle saatlerinde öğle yemeği için vücudun acıkması gibi.
3.      Çalışma için ayrılacak zaman belirlen ilen dersin okulda verileceği saat ve gün dikkate alınmalıdır. Derse yakın saatlerde plana yerleştirilmeli ve çalışılmalı. Böylece ders ile ilgili bilgi sahibi olunur ve ders sırasında anlama kolay olur.
4.      En verimli çalışma aralıklı çalışmadır. Ara vermeden uzun süre çalışma kadar, uzun süre verilen dinlenme araları da çalışma verimini olumsuz yönde etkiler. Ara vermeden uzun süre çalışma zihnin yorulmasına ve dağılmasına yol açar. Uzun süre ara verilmesi ise tekrar ders çalışmaya dönmenizi güçleştirir. Çalışma ve dinlenme süresi dersin niteliğine göre değişse bile ortalama olarak  40 dk. Ders çalışılmalı 5 dk. o ders tekrar edilmeli 10 dk. ise dinlenilmelidir. Ders arlarında dinlenirken televizyondan uzak durun. Televizyon dinlenme sürenizin artmasına sebep olabilir.
5.      Birbirine benzeyen iki dersi üst üste çalışmayın. Örneğin; matematik ve geometri dersleri gibi. Bunun yerine coğrafya matematik şeklinde ders çalışır iseniz derslerin birbirine karışmasının önüne geçmiş olursunuz. Genel olarak sözel, sayısal şekilde ders çalışmanın en idealidir.
6.      Öğrenme  üzerinde en az bozucu etkiye sahip olan temel etken uykudur. Bu nedenle uyumadan önce günlük tekrar yaparsan bilgiler daha çabuk öğrenilecektir. Sabah erkenden ikinci bir tekrar yaptığınızda öğrenme gerçekleşmiştir diyebiliriz.
7.      Öğrenilmesi zor olan dersler, zihnin algılama gücünün en yüksek olduğu saatlere yerleştirin.
8.      Öğrenilmesi kolay olan dersleri, zihnin yorulduğu ve algılama gücünün zayıfladığı saatlere yarleştirin.
9.      Planda yemeklerden sonraya ders çalışma konmamalıdır. En az 30 dk. Dinlenecek şekilde planlama yapılmalıdır. Çünkü yemek sonrası mide dolu olduğu için rehavete ve gevşemeye neden olabilir.
10.  Planınızı mutlaka görebileceğiniz bir yere asın. Böylece motive olursunuz.
11.  Size uygun olan planı tespit edebilmek için bir veya iki haftalık deneme uygulaması yapın. Eğer planınızda sarkmalar veya aksamalar olursa bunları dikkate alarak yeniden planınızı düzenleyin.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Ahmet Yıldız Arşivi
SON YAZILAR