• BIST 97.533
  • Altın 145,781
  • Dolar 3,5801
  • Euro 4,0019
  • Samsun 18 °C
  • Ankara 17 °C
  • İstanbul 21 °C
  • SAMSUNSPOR'A 83 BİNLİK REKOR CEZA
  • BASIN TOPLANTISI İPTAL EDİLDİ
  • GÖSKU YAŞADIĞI O ANLARI ANLATTI
  • SAMSUNSPOR'A 83 BİNLİK REKOR CEZA
  • BASIN TOPLANTISI İPTAL EDİLDİ
  • GÖSKU YAŞADIĞI O ANLARI ANLATTI

MESLEKİ OKULLARIN GELECEĞİ !

Nihat Kahvecioğlu

  Doğan ve büyüyen her nesil çeşitli koşullarda eğitim aldı. Çok eskiye gidildiğinde eğitimini devam ettiren, şehirde ve okul yanında olanlar oldu. Köydeki insanlar çifcilik düşüncesi ve imkansızlıklar çerçevesinde köyünde kaldı.
   Zaman geçip de şehir ve köy kavramı birleşmeye başlayınca, okul tercihleri de değişime uğradı. Geliri düşük, yaşam tarzları zorda olanlar çocuklarını mutlaka meslek okullarına verdi. Bir an önce işe girsin aileye katkısı  olsun. Böyle olunca da meslek okulları, sanki köylünün veya düşük gelirlinin gideceği tercih edeceği okul oldu.
   Ama gelinen şu noktada,ne olursa olsun benim oğlum kızım okusun diyenler düz liselere yüklendi. Çocuğumun; isteği,kabiliyeti ve becerisi var mı diyen olmadı.
   Son birkaç yıldır mesleki okulları gerçek anlamda destekleme ve teşvik çalışmaları yapılıyor. Kalkınmada,sanayileşmede yetişmiş eleman gerekli,son derecede ihtiyaç var.
   Eğitime gelince:
   1-Mesleki Eğitim Merkezi
   2-Mesleki ve Teknik Öğretim yapan okullar.
   1-MESLEKİ EĞİTİM MERKEZİ:19.06.1986 tarihinde yürürlüğe giren 3308 sayılı Çıraklık ve Meslek Eğitimi Kanun Amacı; Çırak,Kalfa ve Ustaların Eğitimi İle okullarda ve işletmelerde yapılacak Mesleki Eğitime ilişkin esasları düenlemektir.3308 sayılı Çıraklık ve Mesleki Eğitim Kanunun adı 10.07.2001 tarihinde yürürlüğe giren ve bu kanunun bazı maddelerini değiştiren 4702 sayılı kanun ile Meslek Eğitim Kanunu olarak değiştirilmiştir. Mesleki Eğitim Kanunu ile bir çok yenilikte hayata geçirilmiştir. Ve Çıraklık Eğitim Merkezi adı da Mesleki Eğitim Merkezi olarak değiştirilmiştir.
    2-MESLEKİ ve TEKNİK ÖĞRETİM OKULLARI
    a-Anadolu Teknik Lise
    b-Teknik Lise
    c-Anadolu Meslek Lisesi
    d-Endüstri Meslek Lisesi
    e-Kız Meslek Lisesi
    İki grup halinde açıkladığımız eğitim sistemini güçlendirmek ve cazip hale getirmek için çalışmalar devam etmektedir. Bunlardan biride Mesleki Eğitim ve Öğretim Sistemini Güçlendirmek Projesi (MEGEP) dir. Teknolojinin hızla geliştiği bir dünyada, Türkiye"de mevcut programların güncel olabilmesi için eğitim öğretim programlarını güçlendirme çalışmaları yapmaktadır. Hükümetimiz ve Avrupa Birliği arasında 30 Eylül 2002 tarihinde imzalanan Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi (MEGEP) çalışmalarına başlanmıştır. Eğitim sistemimizin çağdaş bir yapıya kavuşması bakımından önemli bir çalışmadır. MEGEP kapsamında Mesleki ve Teknik Eğitim her yönüyle ele alınmakta.Eğitim sistemi ,öğretim programları,eğitim kurumları ve uygulamalara yönelik çeşitli çalışmalar yapılmaktadır. Bu program dahilindeki bir çalışmada ben de bulundum. Trabzon , Samsun, Erzurum, Kars ve Van bölgelerini kapsayan bir çalışmaydı. Bu çalışmalar çok kapsamlı olup, sayfalarca yer alabilir. Ben kısa kısa başlıklarla geçiyorum.
     MEGEP kapsamında sektörde faaliyet gösteren meslekler saptanmış ve meslekler birinci, ikinci ve üçüncü seviye meslek gruplarına ayrılmıştır. Program geliştirme sürecinde üniversitelerden uzmanlar ve sivil toplum kuruluşları ile işbirliği yapılmıştır. Sektör taraması ve mesleki yeterliklerin belirlenmesi sırasında meslek elemanlarına anket uygulanmıştır. Bu tür çalışmalar program çalışmalarının temelini oluşturmuştur.
Programlar sonunda verilecek olan diploma ve sertifikaların ulusal ve uluslararası geçerliliğinin sağlanabilmesi amacı ile alan ve dal seçimlerinde sektör araştırma çalışmaları yapılarak, belgeler Uluslararası Eğitim Sınıflandırılması Standardına (ISCED 97) göre düzenlenmiştir.
Ayrıca MEGEP projesi ile arza göre değil, arz talep dengesini esas alan, iş piyasasının istediği yeterliklerle donatılmış, yerel, bölgesel ve ulusal düzeyde iş gücü ihtiyaçlarını karşılayan bir iş piyasası analizi yapılmıştır.
Meslek standartları komisyonu tarafından hazırlanan 250 Meslek Standardı baz alınarak, sosyal ortak temsilcileri ve yerli yabancı uzmanlar ile birlikte 41 adet eğitim standardı oluşturuldu. Eğitim standartlarına bağlı olarak oluşturulan çerçeve programlar doğrultusunda, modüler eğitim öğretim programları hazırlandı. Modüler sistem ile birlikte, özel sektör kendi istediği vasıfta elemanı yetiştirebilme imkan ve hakkını elde etmiş oldu.Yani branşlaşma sağlandı.
    Çok geniş olan bu konuyu az da olsa bu köşemden sizlere anlatmaya çalıştım.
     Haftaya buluşmak dileğimle. Kalın Sağlıcakla.
     SEVGİLERİMLE.

  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2007 DENGE GAZETESİ | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0362 420 04 28 | Faks : 0362 431 55 53 | Haber Scripti: CM Bilişim