Nihat Kahvecioğlu

Nihat Kahvecioğlu

Eğitim Psikolojisi ve Ergenlikte Öğrenme (1)

      Meslek edinmenin,öğrenmenin temel amaçlarının içinde, mesleği meydana getiren bilgi ve becerileri başkalarına öğretmekte vardır. Mesleğini gerçekten iyi bilen, mesleğine vakıf olan bir kişinin başkalarına mesleği öğretebilmek ve o meslekte yetiştirebilmek için önce öğretmesi gereken hususları tespit etmesi gerekir. Tespit sonrası neleri öğretebileceğini bilmenin yanında en iyi şekilde nasıl öğretileceğini de bilmesi lazımdır.

       İnsanlar yaşam boyu belirli bir şekilde davranış değişikliğine uğrarken, bu değişiklikler bazen eğitim bazen de deneme yanılma yoluyla olur. Ama iki yöntemde öğrenme yoludur.

       Mesala:Çocuğun sıcak çay bardağına tuttuğu zaman elinin yanması ve elini çekmesi. Bir daha o bardağa tutmaz. Sıcak çay bardağının yaktığını öğrenir. Davranış değişikliği yaparak bir daha o sıcak çay bardağına tutmaz. İşte deneme yanılma yolu ile öğrenme böyledir.            


             ÖĞRENME; YENİ BİR DAVRANIŞ KAZANMA VEYA

             MEVCUT DAVRANIŞLARI DEĞİŞTİRMEDİR.

             ÖĞRENME; BİR DAVRANIŞ DEĞİŞİKLİĞİDİR.


             Öğrenmenin temel ilkeleri vardır. En iyi öğrenme yolu, yaşayarak öğrenmedir. Onun için öğrenme yollarından biri, belki de en etkilisi,konuya aktif olarak katılarak öğrenmedir. Kişinin öğrenme faaliyetine katılması ne kadar çok ise, öğrenmesi de o kadar çok olur. Tecrübelerden faydalanma yolu ile öğrenmeyi daha etkin hale getirebiliriz. Çünkü yeni öğrendiğimiz bilgilerin eski bilgilerle takviyesi söz konusudur. Eski bilgiler tazelenir, öğrenme kolaydan zora doğru sıra ile yapılmalıdır. İşlemler tek tek sıra ile öğretilmelidir. Sık sık tekrar yapılmalıdır. Tekrar unutmayı azaltır.

        Konusunu iyi bilen öğreticinin başarılı olabilmesi için konuyu çok iyi bilmesi yeterli değildir. Öğretme teknik ve metodlarınıda bilmesi gereklidir. Sabırlı olmalıdır, öğrettiklerinin öğrenildiğine emin olana kadar uğraşmalıdır. Öğrenmenin başarılı olabilmesi için öğrenecek olan tarafında istekli ve arzulu olması gereklidir. Eğer böyle bir istek ve arzu yoksa , öğretici bunu arzulu ve istekli hale getirmeli ve böyle bir ortam sağlamalıdır. Çünkü öğrenmeye istekli ve arzulu olmak öğrenmeyi kolaylaştırır.

        SONUÇTA; Öğrenme sonucunda davranışta değişme olur. Öğrenme bizzat işe katılma ile olur. Kişilerin yaptıklarına bakarak öğrenip öğrenmedikleri anlaşılır. Elde edilen bilgiler başka işlemlerde de rahatlıkla kullanılabilir.

        ÖĞRENMEYİ NELER ENGELLER; Öğretilecek konuya istek yaratılmamışsa , kişilerin özellikleri,öğretilecek iş için ayrılan zamanın az oluşu, işlemin ihtiyaca cevap vermemesi,pratiğin yapılmaması, öğrenme ortamının yetersizliği ve öğreticinin yetersizliği ve bilgi eksikliği.

        İYİ BİR ÖĞRENME; Kişilerin öğrenmeyi istemesi ve öğrenmeye ihtiyaç duyması. Kişi yeni bilgi ve becerilerini nerede kullanacağını bilmeli. Etkili bir öğrenme için sık ve sürekli tekrar yapılmalıdır. Öğrenmeye katkısı olmayan, gelişim sağlamayan tekrarlarda yapılmamalıdır.

        Bu haftaki yazımız usta öğretici –eğitici usta- ve çırak arasındaki öğrenme ve öğretme ile ilgiliydi. Haftaya ergenlik çağındaki çırakların psikolojik ve ergenlik sorunlarını sizlerle paylaşacağım.

        Her şey gönlünüzce olsun.

        SEVGİLERİMLE.

 

KAYNAK: Emekli öğretmen.İstanbul Milli Eğitim Müd.Yardımcılığı yapmış, Pedagoji eğitimi aldığım dönem tanıdığım ve çok sevdiğim Metin İÇTEM ağabeyime teşekkür ve saygılarımla.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Nihat Kahvecioğlu Arşivi
SON YAZILAR