• BIST 83.048
  • Altın 147,105
  • Dolar 3,7605
  • Euro 4,0391
  • Samsun 2 °C
  • Ankara -5 °C
  • İstanbul 5 °C
  • TARAFTARLAR YALNIZ BIRAKMAYACAK
  • ŞİMDİ GALİBİYET ZAMANI
  • ÇARŞAMBA'DA KÖTÜ GİDİŞ DEVAM EDİYOR 1-0
  • TARAFTARLAR YALNIZ BIRAKMAYACAK
  • ŞİMDİ GALİBİYET ZAMANI
  • ÇARŞAMBA'DA KÖTÜ GİDİŞ DEVAM EDİYOR 1-0

Haklar verilmez, alınır

Nihat Kahvecioğlu

Nereden çıktı bu hak meselesi demeyin. Çünkü hak her yerde var ama biz almasını ne kadar biliyoruz? Bakalım.
Yıllardır tüketici hakem heyetinde görev yapıyorum. İlk başladığım zaman, alış veriş hakkında, sözde bir şeyler bilen diye kabul ederdim kendimi. Zaman geçtikçe alış veriş yaparken, alış veriş kuralları hakkında bir şey bilmediğimi ve halk olarak bilmediğimizi anladım.
Bir mal nasıl satın alınır, tüketicinin hakları nedir ve satıcı neleri yapmakla mükelleftir. İşte HAK ALMAK istiyorsan bunları bileceksin.
Tüketici haklarını koruma yasasının amacı, ayıplı mal ve hizmet alımlarını önlemekti. Her yasanın uygulanmasında yaşanan geçiş süreci ve sıkıntıları, bu yasada da ortaya çıktı. Çünkü Alanda-Satanda henüz haklarını tam anlamıyla bilmiyordu. Bilinmeyen hakları, taraflardan biri isteyince de tartışmalar çıkıyor, iş karmaşaya dönüşüyordu. İşte tam bu aşamada, bu tartışmaları çözecek bir çözüm üretmek gerekiyordu. TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUNUN 22. MADDESİ gereği, her il ve ilçe merkezinde TÜKETİCİ SORUNLARI HAKEM HEYETLERİ kuruldu. Bu heyetler, tüketiciler ile satıcılar arasında, ayıplı mal ve hizmetlerden doğan anlaşmazlıklara bakmakla görevli ve yetkilidir.
SANAYİ BAKANLIĞINCA BELİRLENEN, SANAYİ MALLARININ GARANTİ BELGESİ İLE BİRLİTE SATILMASI ZORUNLUDUR.GARANTİ SÜRESİ MALIN TESLİM TARİHİNDEN İTİBAREN BAŞLAR.GARANTİ SÜRESİ İÇERİSİNDE ARIZALANAN MALI, SATICI; HİÇBİR ÜCRET TALEP ETMEKSİZİN TAMİR İLE YÜKÜMLÜDÜR.
Başvurular, mal ve hizmeti satın aldığınız satıcının bulunduğu yerdeki tüketici sorunları HAKEM HEYETİNE yapılır. Yalnızca kapıdan satışla ilgili uyuşmazlıklarda, tüketicinin bulunduğu yerdeki hakem heyetine başvurulur.
TÜKETİCİNİN PRATİK HAKKINI ARAMA YOLU;Her hangi bir mal veya hizmet alıp mağdur duruma düştüğünüzde,
a) Yetkili kişiye, şikayetinizi şifayen yada şikayetinizi açıklayan ve ne yapmak istediğinizi belirten bir yazıyla başvurulur.
b) Yazı iadeli taahhütlü olarak gönderilir ve kopyası saklanır.
c) Satıcıdaki yetkili kişi ile şifayen ve yazışma ile sorunu çözüme kavuşturamadıysanız, il veya ilçe hakem heyetlerine başvurunuz.
d) Çözüme ulaşmamışsanız hakem heyetinin verdiği rapora- lehte ise-göre tüketici sorunlarına bakmakla görevli ASLİYE TİCARET veya ASLİYE HUKUK MAHKEMELERİNE başvurabilirsiniz.
Tüketici Hakem Heyetinde, yıllarca birlikte görev yaptığım Sanayi ve Ticaret Müdürü Ahmet Bey"e, Müdür Muavini Mustafa Bey"e ve oda çalışma arkadaşım Kemal Bey" e sevgi ve saygılarımı iletiyorum.
Gelecek yazılarda satın alma nasıl yapılırı anlatacağım.
Her şey gönlünüzce olsun.
Saygılarımla.











  • Yorumlar 1
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Yazarın Diğer Yazıları
    Tüm Hakları Saklıdır © 2007 DENGE GAZETESİ | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
    Tel : 0362 420 04 28 | Faks : 0362 431 55 53 | Haber Scripti: CM Bilişim