• BIST 106.711
  • Altın 143,532
  • Dolar 3,5567
  • Euro 4,1387
  • Samsun 24 °C
  • Ankara 26 °C
  • İstanbul 30 °C
  • BİLLY ATTI SAMSUNSPOR KAZANDI 
  • DİALİBA TAMAM GİBİ    
  • TAKIMDAKİ EN ÇALIŞKAN OYUNCULARDAN BİRİ 
  • BİLLY ATTI SAMSUNSPOR KAZANDI 
  • DİALİBA TAMAM GİBİ    
  • TAKIMDAKİ EN ÇALIŞKAN OYUNCULARDAN BİRİ 

Arama Noktaları

Bayram Ocak

Kosova'da Barış gücünün bir çok görevinin yanında  Check point diye adlandırılan bir görevi daha  vardı  Türkçesi '' Denetim Noktası'' diğer adı ile ''Kontrol noktası''. Özellikleri belli olan noktalarda seçilirdi. En büyük özelliği ise mobil olması, zaman ve yer konusunda sabit kalınmamasıydı. 
Her arama noktasının arazinin durumuna göre yakın ve uzak emniyeti alınırdı . Araç ve personel aramasını yapanları yakın emniyet unsurları. kontrol noktasının  dışarıdan gelecek tehlikeye karşıda  emniyetini de uzak emniyet unsurlarıda sağlardı.
Amerikalılar ile aramızda bir fark vardı, onlar araç araması için belirlenen noktaya aracı getirdikten sonra, araç içerisinde kim varsa dışarı çıkartır yere yatırırdılar. Bize ise daha nazik davranmamız ,dikkat çekici bir şey olmadığı sürecede bayanların araç içerisinden indirilmemesi talimatı verilirdi. Ve her zaman o davranış farkı sorun çıkartırdı.Bizde direnme onlarda ise korkudan dolayı mecburiyet olurdu.
Doğu ve Güneydoğunun bir çok yerinde olduğu gibi Van,Başkale'den Karadeniz yönüne yolculuğa başladığınızda Bebleşin kontrol noktasından itibaren Erzuruma kadar 10 noktada araçlar aranmakta idi. Sabit kontrol noktalarında olay rutinleştiği ve zamanın uzunluğu nedeniyle dikkat dağınıklığı ön plana çıkardı. Öyle ki gece bir er araca girer arama yapar çıkardı.
Bebleşin'de bir jandarma karakolu mevcuttu, Van-Hakkari karayolu üzerinde bu noktaya girmeden geçiş yapmanız mümkün olmazdı. Van yönünde ki kontrol noktası ise Zernek'di. Bu iki noktada karayolunun hemen kıyısında, sarp tepelerin altına konuşlanmıştır, gelen her araç Bebleşin'de , ihbar alınmış ise ve belirli günlerde  kontrolü yapılırdı. Zernek'te ise kimlik kontrolü yapılmadan bırakılmazdı. Eğer ihbar alınamazsa o bölgeden geçecek olan bir bomba yüklü araç ister istemez karakolu etkileyecek alan  içinde bulacaktır kendisini.
Neden karakollar böylesi  noktalarda, çünki kaçakcılık ile mücadele üzerine kurulmuş sistem. Normal sınır karakollarıda aynı durumda iken değiştirilmeye başlanmış. Böylesi bir karakol için,ihbarı yapılmayan bir araç geldiğinde zaiyat vermeden müdahale şansı varmıdır sizce?
Bu tür arama noktalarında alınacak önlemlerin başında ,uzak noktadan başlayan engel sistemi kurulmalıdır. Ana güzergah içerisinde araçları yavaşlatmak sorun oluşturacaktır mutlaka o nedenle arama noktaları mobil hale getirilmeli ve sabit olan noktaların ya engel sistemleri artırılmalı, yada  yerleri değiştirilmelidir.
Mobil arama noktaları devreye sokulsa bombalı araç ile yapılacak olan intihar saldırılarını duırudrmak mümkün olmayacaktır mutlaka ama bu amaç ile gelenlerin başarı şansını en aza indirecektir. Kontrol noktasında fazla kalmayıp ikinci noktaya hareket etmek, mobil noktanın yoldan uzakta kurulup engel sisteminin devreye girmesi arayan için psikolojik üstünlük sağlayacaktır. Bu tür saldırıların durudurulması tamamıyla istihbaratı ön plana çıkmasıyla mümkün olacaktır ki,bunun içinde  mutlaka halk desteğine ihtiyaç vardır.
Karakollar sabit noktalardır, böylesi yerlere arazi yapısına göre saldırı kaçınılmaz olur. Arazide seyyar unsurlar sık görev yaptığında ise saldırı için hazırlananların hareket kabiliyetleri kısıtlanmış olur. 

 

  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2007 DENGE GAZETESİ | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0362 420 04 28 | Faks : 0362 431 55 53 | Haber Scripti: CM Bilişim