FINDIK

Osman Bayram

Değerli okurlar, malum Karadeniz bölgemizin en önemli tarım ürünü, ülkemizin ekonomik ihracatına önemli katkısı olan “FINDIK” mahsülü mevsimindeyiz.

Bu itibarla bende fındık konusu ile ilgili biraz okuyup, araştırma ve çalışma yaparak sizleri bilgilendirmek kamoyunun dikkatini biraz olsun “fındık” üzerine çekmek ve zor şartlarda üretim yapan fındık üreticilerinin emeğinin karşılığını almasına bir nebze de olsa katkı  yapmak istedim.

Ülkemiz, dünya fındık üretiminde lider konumda bulunmakta olup, dünya üretiminden aldığımız pay, son 10 yıllık dönemde %65-75 aralığında seyretmiştir. İtalya, Azerbaycan, Amerika Birleşik Devletleri (ABD), Gürcistan ve İspanya diğer önemli fındık üreticisi ülkeler arasında addedilmektedir. 

Dünya kabuklu fındık üretimine ilişkin veriler incelendiğinde, son 10 yıllık süreçte dünya üretiminin ortalama 875 bin ton civarında gerçekleştiği görülmektedir

Fındık, bademden sonra dünya ticaretine en fazla konu edilen sert kabuklu meyvedir. Naturel fındık (kabuksuz) ithalatında Avrupa Birliği ülkelerinin ağırlığı dikkat çekmekte olup, dünya kabuksuz fındık ithalatının değer bazında yaklaşık yarısı büyük çikolatalı mamul üreticisi firmaların mukim olduğu Almanya ve İtalya tarafından gerçekleştirilmektedir. Bununla birlikte, son yıllarda Uzakdoğu ülkelerinin fındık tüketiminde artış gözlemlenmektedir.

Türkiye'nin Karadeniz sahillerinde yoğun bir şekilde yer alan fındık bahçeleri, sahilden içeriye doğru en fazla 30 km'yi geçmeyen alanda bulunmakta; Batı Karadeniz'de Zonguldak'tan başlayarak doğuya doğru tüm Karadeniz boyunca deniz ve dağlar arasında yeşil bir kuşak gibi hemen hemen Gürcistan sınırına kadar uzanmaktadır. Ülkemizde 16 il ve bunlara bağlı 108 ilçede yasal olarak fındık dikimi yapılabilmektedir.

Türkiye’de fındık işleme sanayinde dış pazar taleplerini her yönüyle karşılayabilecek işletmeler bulunmaktadır. Bu işletmelerde ileri teknolojiler kullanılmakta, üretim her aşamada fiziksel, kimyasal ve mikrobiyolojik testler ile kontrol edilmektedir. Ayrıca, bu ürünler el değmeden ambalajlanmaktadır. Özellikle son yıllarda daha da artan araştırma ve geliştirme çalışmalarıyla mevcut ürün çeşitleri gün geçtikçe çoğalmakta ve gelişen ambalaj sanayi ürünleri ile paketlenmek suretiyle de raf ömürleri uzatılmaktadır.

Türkiye hâlihazırda dünyanın en büyük fındık ihracatçısı konumundadır. 1980’li yıllara kadar ihracatın %90’ını kabuklu ve iç fındık içerirken, günümüzde yaklaşık 28 çeşit işlenmiş fındık ürünü dünyanın çeşitli ülkelerine ihraç edilmektedir. Birkaç yıl öncesine kadar toplam fındık ihracatının %27’sini işlenmiş fındık ürünleri oluştururken, son yıllarda bu oran %40’lara ulaşmıştır. Geri kalan fındığın büyük bir bölümü ise iç fındık olarak ihraç edilmektedir

Pazar bağımlılığı ve dönem dönem arz fazlası sorunlarının gözlemlendiği fındıkta gerek iç gerekse dış piyasada tüketimin artırılabilmesini teminen, tanıtım faaliyetlerinde bulunulmasına büyük önem verilmektedir. Bu minvalde; fındık ihracatımızın geliştirilmesi, mevcut pazar payımızın arttırılması ve yeni pazarlara yönelinmesi çalışmalarının koordinasyonu amacıyla, FTG (fındık tanıtım grubu) tarafından, başta hedef pazar olarak belirlenen ABD, Çin Halk Cumhuriyeti ve Japonya’da olmak üzere, çeşitli ülkelerde reklam ve tanıtım faaliyetleri gerçekleştirilmektedir.

Türkiye, dünya üretiminin önemli bir bölümünü oluşturan fındık üretiminin bölge ekonomisine katkısını arttırmak üzere bölgesel fındık politikası oluşturmak; yüksek katma değerli fındık sanayini geliştirmesi, dünya fındık piyasalarında sahip olduğu avantajlarını devam ettirmesi ve etkinliğini artırması ise söz konusu ürüne yönelik izleyeceği politikalara bağlı olacaktır.

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.