Borçka köprüsü sahipsiz

Artvin'in Borçka İlçesinde bulunan Perçinli Kemer Köprü, kullanım dışı kaldıktan sonra kaderi ile baş başa bırakıldı


Borçka ilçesine uzun yıllar hizmet veren Perçinli Kemer Köprü bugün sadece yayaların geçtiği bir köprü. Boyalarının döküldüğü yer yer paslanmaya başlayan bu muhteşem mimari köprü, yetkililerin kendisi ile ilgilenmeleri için bütün ihtişamı ile sessizce kendisi göstermeye devam ediyor.
1933 TE YAPILDI
1933 yılında temeli atılan ve 1936 yılında Alman mühendisler tarafından yapılan bu köprünün Türkiye'de bir eşi bulunmuyor. 1930 yılında gerçekleşen bu keşif sonucunda Alman mühendisler buradan Kars'a geçmişler. 1933 yılında Hacı İlyas Tekbaş'ın büyük çabası ve gayretleri ile Demir Köprü inşaatı başlamış, üç yıl süren inşaatın ardından 1936 yılında hizmete açılmış. Kaynak kullanılmadan perçinle yapılan köprü dünya kültür mirasına adaydır.
KÖPRÜ ATIL DURUMDA
Yoğun trafiğe cevap veremeyen köprü hem koruma amacı ile hem de turizme kazandırılması için 1996 yılında trafiğe kapatılarak dinlenmeye alındı. Şu anda sadece yayalar kullanıyor.
Borçka Köprüsü, görüntüsü, mimari şekli ve yapım tarzı ile Türkiye'de özel bir köprü olmasına rağmen bunun bilincinde olmayanlar köprüyü kaderi ile baş başa bıraktılar. Şu anki görüntüsü ile gurur kaynağımız değil utanç kaynağı olarak karşımızda. Bugün boyaları dökülmüş, etrafına çöp dolu poşetler asılmış, demirlerinde yer yer paslanmalar meydana gelmiş bir şekilde karşımızda duruyor. Oysa bu Köprü, bizim kuşak ve bizim kuşağımızdan önceleri için bir abide özelliği taşıyor.
GÖNÜLLERİN KÖPRÜSÜ OLDU
Alman mühendislerin o yıllarda inşa ettiği bu muhteşem Perçinli Kemer Köprü birçok sevdaların ve kavgaların da sembolü oldu. Çoruh Nehri üzerindeki köprüler içerisinde en güzel köprülerden bir tanesi olan, kendi kategorisinde ise dünyanın sayılı güzellerinden biri olan Borçka Perçinli Kemer Köprü Çoruh'un gerdanları arasındaki en ünlü Cumhuriyet dönemi köprüsüdür. Borçka'da beton köprülerin aynında birde asma köprüleri vardı. Bugün bu asma köprülerden bir tanesi Yeniyol Mahallesi ile Mavi Çarşı'yı birbirine bağlıyor. Bütün ihtişamı ve estetiği ile Borçka Perçinli Kemer Köprüsü'ne saygı ile eşlik ediyor. İkisinde de bir muhteşem bir estetik yapı var. 1980'li yıllarda köprü iki ya da üç yılda bir boyanır, bakıma alınırdı. 1996 yılından sonra trafiğe kapatılmasının ardından terk edilen köprü bugün yeniden ilgi bekliyor. 1933'ten 2010 yılına kadar birçok tarihi olayların da tanığı olan Köprü, üç ihtilal, bir dünya savaşı, 60'tan fazla hükümet 11 cumhurbaşkanı, 31 başbakan görmüş.

BÖLGE ve İLÇELER Haberleri