Otonom testlerle kaza anındaki tepkiler belirleniyor

Otonom testlerle kaza anındaki tepkiler belirleniyor
Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesinde kurulan "Otonom Sürüş Teknikleri ve Sürücü Davranışları Tespit Laboratuvarı"nda sürücülerin sürüş ve kaza anındaki tepkileri araç içi kamerayla kayıt altına alınıyor.

Karayollarında sürücülerin hatalarını minimize etmek amacıyla yürütülen çalışmalar kapsamında Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesinde (EBYÜ) kurulan laboratuvarda farklı yol tipleri, hava ve trafik şartlarına göre sürüşler yaptırılan kullanıcıların davranışları tespit ediliyor. EBYÜ Mühendislik Mimarlık Fakültesi İnşaat Mühendisliği Bölümü Ulaştırma Ana Bilim Dalındaki akademisyenler, sürücü davranışlarını simülatör yardımıyla tespit etmek amacıyla 3 yıl önce "Otonom Sürüş Teknikleri ve Sürücü Davranışları Tespit Laboratuvarı" çalışmalarına başladı. Hazırlanan yazılımla sürücülerin olumsuzluk senaryolarını gerçek hayattan perdeye aktarılmasıyla ilgili yoğun çalışma yapan akademisyenler, laboratuvarı denek sürücüleri ağırlayabilecek seviyeye getirdi. Otomobile binen deneklerin uygulanan farklı senaryolar karşısında ne yapabilecekleri tespit ediliyor. Saniyede 9 kez konumları, hızları, yatay ve düşey pozisyonları ile tepkisel hareketleri mekanik olarak izlenen sürücülerin sürüş ve kaza anında vereceği tepkiler araç içi kamerayla kayıt altına alınıyor. EBYÜ Mühendislik-Mimarlık Fakültesi İnşaat Mühendisliği Bölümü Ulaştırma Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi ve proje yürütücüsü Doç. Dr. Halim Ferit Bayata, laboratuvarın, Türkiye'de sürücü davranışlarını simülatör yardımıyla tespit edebilen tek merkez olduğunu söyledi. "Amacımız, sürücülerimizin gerçek bir araç içerisinden farklı yol tipleri, hava ve trafik şartlarına göre davranışlarını bir simülasyon yardımıyla tespit edip, yorumlayıp analiz etmektir." diyen Bayata, laboratuvarın Erzincan Yıldırım Üniversitesi Rektörlüğü Bilimsel Araştırma Projesi Koordinatörlüğü ile TÜBİTAK tarafından desteklendiğini belirtti. Bayata, şöyle devam etti: "Şimdiye kadar 100'e yakın denek üzerinde çalışmalarımız yapılmış ve devam etmektedir. Bundan sonraki amacımız, hazırladığımız bu yazılımı yapay zeka tabanlı olarak yapıp araç içi kamerayla sürücülerin davranışlarını farklı şekillerde analiz ederek geliştirmektir. Kurulan laboratuvarın en büyük özelliğinden biri her türlü araştırma ve geliştirmeye açık olmasıdır." Laboratuvarda, TOFAŞ tarafından "Eğitime Destek Projesi" kapsamında verilen araç sayesinde simülasyonun gerçekleştirildiğini dile getiren Bayata, bundan sonraki bütün akademik çalışmaları bunun üzerine geliştirerek bilime katkı sağlamaya çalışacaklarını anlattı.

Kaynak:AA

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.