'Objektif olması için yaptık'

'Objektif olması için yaptık'
AB Uzmanlık Giriş Sınavı için yapılan sınavlara şaibe karıştırıldığı, konusunda Devlet Bakanı Egemen Bağış'dan açıklama isteyen MHP Samsun Milletvekili Prof. Dr. Osman Çakır'a yanıt geldi

Bağış, yazılı olarak yaptığı açıklamada, "TBMM AB Uyum Komisyonu'nun geçici 3. maddesindeki 'Sınav şartı yerine doğrudan atanabilmeye imkân tanıma' ibaresi gereği atamaların bir sınav sonucuna göre yapılmasını, bu konuda objektifliği sağlamak için tercih etmiştir" dendi. Milliyetçi Hareket Partisi (MHP) Genel Başkan Yardımcısı Samsun Milletvekili Profesör Doktor Osman Çakır, Avrupa Birliği (AB) Uzmanlık Giriş Sınavı için yapılan sınavlara şaibe karıştığı, hak etmeyenlerin kazandırıldığı, hak edenlerin alınmadığı, bu nedenle açılan dava nedeniyle yürütmenin durdurulmasına karar verildiği gerekçesiyle, daha önce Devlet Bakanı ve Başmüzakereci Egemen Bağış tarafından yanıtlanması üzere bir soru önergesi hazırlamıştı. Konu hakkında yazılı bir açıklama yapan Bağış, "Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) AB Uyum Komisyonu'nun 18 Haziran 2009 tarihli raporunda geçici 3. madde ile ilgili olarak 'Diğer kurumlardan tecrübeli uzmanların ABGS'ye katılmalarına yönelik olarak düzenlenen geçici 3. madde ile getirilen sınav şartı yerine doğrudan atanabilmelerine imkân tanıyan bir düzenleme yapılabilir' görüşüne yer verilmiştir. Burandan da anlaşılacağı üzere, uzman kişilerin doğrudan atamasının dahi düşünülebileceği bir durumda, tarafım ve bakanlığıma bağlı AB Genel Sekreterliği, geçici 3. madde kapsamında yapılacak uzman atamalarının bir sınav sonucuna göre yapılmasını, bu konuda objektifliği sağlamak için tercih etmiştir" ibaresi bulundu.
'SUBJEKTİF OLDUĞU İÇİN SINAV SİSTEMİNİ SAKLI TUTTUK'
Çakır'ın soru önergesine cevap niteliğindeki önergede, Uzman Yeterlik Sınavı ile uzman yardımcılığı giriş sınavının bir birinden farklı sınavlar olduğunu açıklandı. Buna göre; "5916 AB Genel Sekreterliği Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun Geçici 3. maddesi ve bu kanuna dayanılarak çıkarılan AB Genel Sekreterliği AB İşleri Uzman Yardımcılığı Giriş ve Uzman Yeterlilik Sınavı Yönetmeliğinin 1. maddesi uyarınca yapılan Uzman Yeterlik Sınavı ile uzman yardımcılığı giriş sınavı mahiyet ve amaç olarak birbirinden çok farklı sınavlardır. Uzman yeterlilik sınavı bir defaya mahsus olarak yapılan ve istisnai nitelikte bir maddeye dayanan sınavdır. Kanunun istisnai nitelikteki Geçici 3. maddesinde yer alan uzman yeterlik sınavıyla, kamu kurum ve kuruluşları ile üniversitelerde, uluslararası kuruluşlarda, özel sektörlerde AB alanında en az 4 yıl çalışmış olanların, bir başka ifadeyle AB alanında uzmanlaşmış kişilerin Genel Sekreterliğe alınması hedeflenmiştir. Bunlara ilaveten, 5916 sayılı Kanunun yasalaşma süresince, Kanun Tasarısı hakkında TBMM AB Uyum Komisyonu'nda yapılan görüşmeler sırasında, AB Genel Sekreterliğinin uzman ihtiyacının doğrudan yapılacak uzman ataması ile giderilmesi önerilmişse de, bu yöntemin sübjektif değerlendirmelere neden olabileceği düşüncesiyle sınav yönteminin saklı tutulması AB Genel Sekreterliği tarafından istenmiştir" dendi.
'ADAYLAR ARASINDA EŞİTSİZLİĞE YOL AÇMAZ'
Önergede ayrıca, Çakır'ın konu hakkında yürütmeyi durdurma kararı verildiğine ilişkin cevap verildi. Buna göre ise, "İdari Mahkemesi tarafından sınavla ilgili yürütmeyi durdurma kararı verilmişse de, bunun nedeni adaylar arasında eşitsizliğe yol açan bir neden değildir. Kaldı ki; bir idari işlemin bazı yönlerden hukuka aykırı olması ile 'usulsüzlük yapılması' aynı şey değildir" dendi.
Ercan ÜSLÜ