HEDEF AFRİKA...

HEDEF AFRİKA...
İhracatta ilk hedefimiz Afrika

 

Türkiye’nin ihracat rakamlarını değerlendiren Türkiye Genç İşadamları Derneği (TÜGİAD) Yönetim Kurulu Başkanı Rahmi Çuhacı, sürdürülebilir büyüme ve 2023 kalkınma hedeflerine ulaşabilmek için ihracatta yeni pazarlara yönelmek gerektiğini söyledi. Her şeyi devletten beklemek yerine başta STK’lar olmak üzere herkesi göreve davet eden Çuhacı ilk olarak dünyanın yeni gözdesi olan Afrika’yı hedef gösterdi.

Türkiye’nin ihracat rakamlarını değerlendiren Türkiye Genç İşadamları Derneği (TÜGİAD) Yönetim Kurulu Başkanı Rahmi Çuhacı, sürdürülebilir büyüme ve 2023 ekonomik kalkınma hedeflerine erişmek için ihracat kapasitesinin arttırılması gerektiğini vurguladı.Rusya ile yaşanan gerginlik, komşu ülkelerdeki siyasi ve ekonomik istikrarsızlığa ek olarak, ambargonun kalkmasıyla İran’ın da elinin ekonomik olarak güçlendiğini belirten Çuhacı; “Bu gibi nedenlerle düşen ihracat oranlarını telafi etmek için bir an önce pazar çeşitlendirilmesine gidilmesi gerekiyor” dedi. 

Türkiye'nin Nisan ayı ihracatının geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 2.8 azalarak 11 milyar 443 milyon 283 bin dolara gerilediğini belirten Çuhacı, 12 aylık dönemde ise bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 9.6 gerileyerek 139.6 milyar dolarlık ihracat yapıldığını söyledi. Küresel ekonomideki zayıf görünümün ve çevre ülkelerde yaşanan siyasi ve ekonomik gelişmelerin etkisiyle geçen yıl ihracatın bir önceki yıla göre yüzde 8,6 gerilediğini ifade eden Çuhacı “Türk ekonomisi küresel ve bölgesel şartlara rağmen iyi bir performans sergiliyor. Fakat etkiler derinleşmeden, ihracat için yeni pazarlar bulunması şart” dedi.  

İhracatta bağımlılıktan kurtulmalıyız…

 İhracatın bazı ürünler vepazarlar üzerine yoğunlaşmasının, riskli bir bağımlılığa neden olduğunu belirten Çuhacı “Küresel ve bölgesel ekonomik durgunluk, bizi yeni pazarlar keşfetmeye yönlendiriyor. Güç dengelerinin değiştiği şu günlerde, ekonomimizin büyüyebilmesi için her zamankinden daha fazla ihracata ihtiyaç var. Türk işadamları olarak ihracat yelpazemizi her anlamda genişletmeliyiz ve ihracatta bağımlılıktan kurtulmalıyız. Bunun için de iş dünyasında yer alan sivil toplum kuruluşlarına önemli görevler düşüyor. Her şeyi hükümetten beklemek doğru olmaz. Bizler de bu konuda inisiyatif almalıyız. Sivil toplum kuruluşlarının öncülük yapması gerekiyor. TÜGİAD olarak önerdiğimiz yeni pazarlar üzerine bir çalışma yapacağız. . Yeni pazarlar bularak yeni işbirliklerinin kurulması adına yurtdışı heyet gezileri ve B2B görüşmeleri organize edeceğiz” dedi. 

Öncelikli hedef Afrika…

 TÜGİAD tarafından Ekonomist Dergisi Genel Yayın Yönetmeni Talat Yeşiloğlu'nun moderatörlüğündedüzenlenen, "Afrika'daki Türk Firmalarının Başarı Sırrı" konulu panelde, DEİK Türkiye-Afrika İş Konseyleri Koordinatör Başkanı Tamer Taşkın ve Afrika'nın birçok ülkesinde başarılı işler yapan Öztürk Holding Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürkdeneyimlerini paylaştı. Afrika kıtasında yer alan 54 ülkede inşaat demirinden mobilyaya, gıdadan tekstile kadar her tür ürün satılabileceğini ifade eden TÜGİAD Başkanı Çuhacı şunları söyledi:

“İhracat fırsatlarını Batı yerine gelişmekte olan ülkelere yönlendirmek istiyoruz. Afrika, gerek yatırımcının gerekse de ihracatçının listesinde giderek daha üst basamaklara çıkıyor. 2050 yılına kadar nüfusun ikiye katlanmasının beklendiği Afrika, ekonomik faaliyetler ve ticari anlamda önemli fırsatlar sunuyor. Afrika kıtasında artık yoksulluk ve açlıkla mücadele devri geride kaldı. 1.150 milyar nüfusu, 3 trilyon dolarlık toplam ekonomik büyüklüğü,Afrika’ya yönelik doğrudan yatırımlar ve Dünya doğrudan yatırımları içindeki payı 74 milyar dolarla  % 3'e ulaşan ve karşımızda dev gibi duran bir potansiyelden bahsediyoruz. Türkiye-Afrika ticaret hacminin 2020 yılında 50 milyar dolar seviyelerine ulaşması hedefi ortadadır.”

Afrika'da ticaret yapmanın püf noktalarını anlatan Çuhacı, Afrika ile iş yapmak isteyen işadamlarına seslenerek 1-2 günlük geziler yerine daha uzun ve verimli zaman geçirmelerini önerdi. Afrika’nın her yerine uçuşlar olduğunun altını çizen Çuhacı, daha uzun süre geçirmenin, muhataplarla daha nitelikli iletişim kurulmasını sağlayacağının altını çizdi.  Afrika’nın kendine özgü renkleri ve kültürlerine de dikkat çeken Çuhacı şunları söyledi:

“Her ülke için geçerli olan şeyler Afrika için daha fazla geçerli. Hangi ülkeyle iş yapmak istiyorsanız kabile kültürünü bilmeniz gerekir. Hiç tahmin bile edemeyeceğiniz, burada ihtiyaç olarak görülmeyen, kullanımı artık kalkmış olan mallara orada ihtiyaç duyulabilir. Mesela artık bizim için kullanımı gerilerde kalmış olan bir inşaat yapı malzemesi olan briket Afrika'da müthiş potansiyele sahiptir. Elbette ki bu kıtanın madenler açısından zenginliği tartışılmaz; ancak bu rakamlar ülkeye göre aylık 70 kg ile 240 kg arasında değişmektedir. Gerçekleri bilelim, bu kıtanın ihtiyaçlarına, ülkelerin ve kabile insanlarının kültürüne saygı göstererek başarılı ticaret adımları atmak çok da zor değildir.

Afrika'da Türk firmaları için, elektronik,dayanıklı tüketim malları,bankacılık,eczacılık,mobilya,beyaz eşya,jeneratör,yedek parça, çelik halat,kablo sektörlerinde iş olanaklarının mevcut olduğunu belirten Çuhacı, Türk firmaları için tehditler, fırsatlar, projeler ve tahsilat sorunlarının iyi analiz edilmesini istedi ve konuşmasını şöyle tamamladı:

“Afrika artık açlıktan ölmüyor. Büyüyor, zenginleşiyor. Güney Afrika, Nijerya, Gana, Fas, Tunus, Mısır, Etiyopya, Cezayir, Ruanda ve Tanzanya gibi ülkelerde hem yatırım hem de ticaret imkanları bulunuyor. Özellikle Nijerya, 180 milyon nüfusuyla büyük bir potansiyel taşıyor. Bu nedenle öncelikli hedefimiz Afrika…”

 

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.